Παρασκευή, 14 Οκτωβρίου 2011

Ντομάτα

Σάλτσα Ντομάτας "Θαλλώ"


Σάλτσα Ντομάτας με Μανιτάρια και Πιπεριές Φλωρίνης
Συστατικά : Ντομάτα, Μανιτάρια, Πιπεριές Φλωρίνης, Κρεμμύδι, Ελαιόλαδο, Αλάτι, Πιπέρι.



Σάλτσα Ντομάτας με Βασιλικό
Συστατικά: Ντομάτα, Βασιλικός, Κρεμμύδι, Σκόρδο, Ελαιόλαδο, Αλάτι, Πιπέρι.


Σάλτσα Ντομάτας με Καρότο και Σέλερι
Συστατικά: Ντομάτα, Καρότο, Σέλερι, Κρεμμύδι, Ελαιόλαδο, Αλάτι, Πιπέρι. Ιδανική για όσπρια.




Σάλτσα Ντομάτας με Θυμάρι και Κόκκινο Κρασί
Συστατικά: Ντομάτα, Θυμάρι, Κόκκινο Κρασί, Δάφνη, Ελαιόλαδο, Αλάτι, Πιπέρι.



Χυμός Ντομάτας και Σκόνη Ντομάτας "Θαλλώ"



Χυμός Ντομάτας
Συστατικά: Ντομάτα, Ελαιόλαδο, Αλάτι.



Η ντομάτα (Solanum lycopersicum) ανήκει στην ευρύτερη οικογένεια των Σολανωδών (Solanaceae) στην ίδια οικογένεια με την πατάτα, την μελιτζάνα και τον καπνό. Kατακόκκινη και ζουμερή, πρωταγωνιστεί χρόνια στις σαλάτες μας και φτιάχνει τις πιο νόστιμες σάλτσες. Ωστόσο, η ντομάτα δεν είναι μόνο μία: Οι βοτανολόγοι μετρούν δεκάδες είδη (ροζ ντομάτες, ντομάτες που δεν κοκκινίζουν ποτέ, ντομάτες-τσέρι, ντομάτες μπονσάι, πομοντόρια κλπ.). Στην Ευρώπη, όπου εμφανίστηκε τον 16ο αιώνα, πάνω από 200 χρόνια θεωρούνταν δηλητηριώδης καρπός και γι’ αυτό χρησιμοποιούνταν μόνο για διακοσμητικούς σκοπούς σε κτήματα και κήπους. Σιγά-σιγά, όμως, κάποιοι την δοκίμασαν και από τότε άνοιξαν ένα λαμπρό γευστικό, αλλά και θρεπτικότατο πεδίο στον τομέα της γαστρονομίας. Αν και από βοτανολογική άποψη η ντομάτα θεωρείται φρούτο, ωστόσο, επειδή δεν διαθέτει την γλυκύτητα των άλλων φρούτων, αλλά η γεύση της είναι όξινη, δεν καταναλώνεται ως επιδόρπιο. Πρόκειται για «βόμβα» γεύσης και βιταμινών και, όπως θα δούμε, βάσει επιστημονικών ερευνών, «βάλσαμο» για την υγεία μας.

● Οι βιταμίνες, τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία της ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα, προστατεύουν από τον καρκίνο, ρυθμίζουν το σάκχαρο, βοηθούν στην μείωση της χοληστερίνης και ενισχύουν τα οστά.

● Είναι εξαιρετική πηγή βιταμινών Α, C και Κ, καλίου και μαγγανίου. Επίσης, είναι πολύ πλούσια σε βιταμίνη Ε (α-τοκοφερόλη), θειαμίνη, νιασίνη, βιταμίνη Β6, φυλλικό οξύ, μαγνήσιο, φώσφορο, χαλκό και β-καροτένιο.

● Έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, κυρίως λόγω της υψηλής της περιεκτικότητας σε λυκοπένιο.

Είναι έξοχη επιλογή, επειδή αποδίδει ελάχιστες θερμίδες και είναι πολύ πλούσια σε ωφέλιμα για την υγεία θρεπτικά συστατικά.
Συμβουλή: Η απορρόφηση και η συγκέντρωση του λυκοπενίου φαίνεται να είναι υψηλότερη όταν η ντομάτα είναι μαγειρεμένη, γι’ αυτό προτιμάτε να καταναλώνετε ψητές ντομάτες ή σάλτσες ντομάτας. Επίσης, επειδή το λυκοπένιο, το β-καροτένιο, η βιταμίνη Α και η βιταμίνη E είναι λιποδιαλυτά συστατικά, καλό είναι πάντα να συνοδεύεται με μία κουταλιά ελαιόλαδο για καλύτερη απορρόφηση.

Τι έδειξαν οι έρευνες;
Αντικαρκινική προστασία
● Ανάλυση 21 μελετών, που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Cancer Epidemiology Biomarkers and Prevention» (Επιδημιολογία Βιοχημικών Δεικτών και Αντιμετώπισης Καρκίνου), επιβεβαιώνει ότι η κατανάλωση ντομάτας, και ειδικότερα μαγειρεμένης ντομάτας, παρέχει αυξημένη προστασία έναντι του καρκίνου του προστάτη. Όταν τα δεδομένα των 21 ερευνών συνδυάστηκαν και αναλύθηκαν, έδειξαν ότι όσοι έτρωγαν ωμές ντομάτες σε μεγάλη ποσότητα είχαν 11% λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν καρκίνο του προστάτη, ενώ αυτοί που έτρωγαν μαγειρεμένες ντομάτες και προϊόντα τους είχαν ακόμη καλύτερη προστασία, με 20% λιγότερες πιθανότητες. Ακόμη και όσοι έτρωγαν μόνο μία ωμή ντομάτα την ημέρα παρουσίασαν μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη κατά 3%. Αλλά και κατά την εμφάνιση καρκίνου του προστάτη, το λυκοπένιο συμβάλει στο να γίνει η ασθένεια λιγότερο επιθετική.
● Επίσης, ιδιαίτερα σημαντική θεωρείται η προστασία που παρέχει το λυκοπένιο έναντι του καρκίνου του παγκρέατος, καθώς μελέτες έδειξαν ότι όσοι κατανάλωναν μεγάλες ποσότητες ντομάτας είχαν μέχρι και 31% μειωμένες πιθανότητες να εμφανίσουν καρκίνο του παγκρέατος.

Ωφέλιμη για τα αγγεία
Στα ευεργετικά οφέλη της ντομάτας συγκαταλέγεται η δράση της έναντι της αθηροσκλήρωσης. Αυτό μπορεί να αποδοθεί κυρίως στο κάλιο, στην βιταμίνη Β6, στην νιασίνη και στο φυλλικό οξύ που περιέχει. Η χορήγηση νιασίνης (στην θεραπευτική της μορφή) θεωρείται εδώ και χρόνια ασφαλής μέθοδος για την μείωση της χοληστερίνης, ενώ δίαιτες πλούσιες σε κάλιο έχουν δείξει ότι μπορούν να μειώσουν την αρτηριακή πίεση. Επίσης, η βιταμίνη Β6 και το φυλλικό οξύ απαιτούνται για την μετατροπή της επικίνδυνης ουσίας ομοκυστεΐνης σε άλλα αβλαβή μόρια. Η ομοκυστεΐνη έχει βρεθεί ότι καταστρέφει τα τοιχώματα των αγγείων και έχει συσχετιστεί άμεσα με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης εμφραγμάτων.

Λυκοπένιο, το θαυματουργό
Το λυκοπένιο είναι μια χρωστική φυτοχημική ένωση που προσδίδει και το κόκκινο χρώμα στις ντομάτες. Σε μικρότερες περιεκτικότητες, υπάρχει στο καρπούζι, στις φράουλες και στο γκρέιπφρουτ. Έχει γίνει πολλές φορές αντικείμενο έρευνας για τις ισχυρές αντιοξειδωτικές του ιδιότητες, καθώς εξουδετερώνει την καταστροφική επίδραση των ελεύθερων ριζών στον οργανισμό. Τα αποτελέσματα του λυκοπενίου έχουν επανειλημμένως μελετηθεί σε ανθρώπους και έχουν δείξει ότι προστατεύει από διάφορες μορφές καρκίνου, όπως του προστάτη, του πρωκτού, του μαστού, του ενδομητρίου, των πνευμόνων και του παγκρέατος καθώς επίσης μειώνει την χοληστερόλη.
(πηγή)


















Χυμός Ντομάτας - Σάλτσα Ντομάτας σε βάζα

Κάθε χρόνο αυτή την εποχή, φτιάχνουμε σπιτική σάλτσα ντομάτας σε μεγάλες ποσότητες για όλο το χειμώνα. Συνήθως την διατηρούμε σε βάζα αν και κάποιοι προτιμούν και τα μπουκάλια.


Η καλύτερη εποχή για να φτιάξουμε τις σάλτσες ντομάτας μας ξεκινά μετά το δεκαπενταύγουστο και τελειώνει αργά το Σεπτέμβρη. Αυτήν την εποχή, οι ντομάτες ωριμάζουν ευκολότερα αφού είναι η εποχή τους και είναι γεμάτες αρώματα του καλοκαιριού. Εκτός αυτού όμως, πωλούνται σε πολύ χαμηλές τιμές στις λαϊκές αγορές μια και υπάρχουν διαθέσιμες μεγάλες ποσότητες ντομάτας.

Χυμός Ντομάτας

Ντομάτες
Ελαιόλαδο
Αλάτι (μικρή ποσότητα, τόση ώστε απλά να λειτουργεί ως συντηρητικό)
Ζάχαρη (προαιρετικά)


Εκτέλεση:
Σε μια κατσαρόλα με βραστό νερό τοποθετούμε τις ντομάτες για 1 λεπτό. Αφήνουμε να κρυώσουν και αφαιρούμε την φλούδα την οποία μπορούμε να κρατήσουμε για να παρασκευάσουμε σκόνη ντομάτας!
Αλέθω την ντομάτα και την τοποθετώ σε μεγάλη κατσαρόλα. Βράζω, αρχικά σε δυνατή φωτιά, έως ότου κάνει αφρό και χρειάζεται ξάφρισμα. Το καλό ξάφρισμα είναι ένα από τα στοιχεία που συντελούν στην όσο το δυνατόν καλύτερη συντήρηση της. Την ντομάτα που ξαφρίζουμε δεν την πετάμε διότι μπορεί να γίνει μια πρώτης τάξεως καγιανάς ή κατ'άλλους στραπατσάδα (ακολουθεί συνταγή). Αφού ξαφρίσουμε λοιπόν χαμηλώνουμε την φωτιά ,προσθέτω το αλάτι και το ελαιόλαδο και συνεχίζει την βράση της για 30-45 λεπτά ανάλογα με την πυκνότητα της ντομάτας.
Στο μεταξύ έχω αποστειρώσει τα βάζα στα οποία θα τοποθετηθεί ο ντοματοχυμός και όταν αυτός είναι έτοιμος τον τοποθετώ καυτό και κλείνω καλά το καπάκι της συσκευασίας. Αμέσως αναποδογυρίζω το βάζο και το αφήνω σε αυτή την θέση έως ότου κρυώσει. Με τον τρόπο αυτό κλείνω αεροστεγώς την γυάλινη συσκευασία και συντελώ στην διατήρηση του προϊόντος. Διατηρείται σε σκιερό μέρος, σαν αυτό του ντουλαπιού ενώ όταν ανοιχθεί μπορεί να παραμείνει στο ψυγείο για 4 ημέρες.
Ιδανικό για κάθε χρήση στην μαγειρική, λόγου χάρη λαδερά, κοκκινιστά και όσπρια.

Σάλτσα Ντομάτας

Χυμός Ντομάτας
Ελαιόλαδο
Αλάτι
Μυρωδικά (βασιλικός, θυμάρι, κ.α.)
Μπαχαρικά (πιπέρι, σκόρδο κ.α.)
Άλλα Λαχανικά (κρεμμύδι, πιπεριά, καρότο, σέλερι, μανιτάρια, κ.α.)

Σε μια κατσαρόλα σωτάρω το κρεμμύδι, το σκόρδο και τα λαχανικά και ανακατεύω. Όταν μαλακώσουν, προσθέτω τον χυμό ντομάτας και αφήνω να πάρουν μια βράση και ξαφρίζω.
'Εν συνεχεία χαμηλώνω την φωτιά προσθέτω το αλάτι, το πιπέρι και το ελαιόλαδο και αφήνω να βράσει για περίπου 30 λεπτά έως ότου απορροφηθούν τα πολλά υγρά και αποκτήσει μια ελαφρώς συμπυκνωμένη μορφή. Λίγο πριν ολοκληρωθεί η βράση ρίχνω τα μυρωδικά για να κρατήσουν όλο το άρωμά τους. Κατόπιν, και ενώ είναι ακόμη ζεστή, τοποθετώ την σάλτσα σε αποστειρωμένα βάζα κλείνοντας την αεροστεγώς. Διατηρείται σε σκιερό μέρος, σαν αυτό του ντουλαπιού ενώ όταν ανοιχθεί μπορεί να παραμείνει στο ψυγείο για 4 ημέρες.

Σκόνη Ντομάτας
Δημιουργείται από τον φλοιό (φλούδα) της ντομάτας αφού πρώτα τον αφαιρέσουμε ζεματώντας την σε βραστό νερό για ένα λεπτό. Έπειτα στεγνώνουμε στον φούρνο σε πολύ χαμηλή θερμοκρασία για όση ώρα χρειαστεί έως ότου στεγνώσει πλήρως. Προσέχουμε να μην έχει κανένα υγρό σημείο. Ακολούθως αλέθουμε και η σκόνη ντομάτας είναι έτοιμη να γαρνίρει διάφορα πιάτα, και να χρησιμοποιηθεί στις σαλάτες· το άρωμά της παραπέμπει σε λιαστή ντομάτα λόγω της αποξήρανσής της. Συνοδεύει γευστικότατα μια φέτα ψωμιού (ζυμωτού κατά προτίμηση) το οποίο αφού περιχύσουμε με ελαιόλαδο, πασπαλίζουμε με λίγη σκόνη ντομάτας και εάν θέλουμε προσθέτουμε ένα κομμάτι τυρί φέτα.

ΣΥΝΤΑΓΗ

Καγιανάς ή στραπατσάδα

Ο καγιανάς είναι ένα παραδοσιακό φαγητό της Αρκαδίας που φτιαχνόταν από τα λίγα προϊόντα που είχαν στο σπίτι. Λίγες ντομάτες από το μποστάνι, μερικά αυγά από τις κοτούλες και το μεσημεριανό ήταν έτοιμο να καταναλωθεί με πολύ ψωμί για να χορτάσουν.
Είναι ιδανικό και σαν συνοδευτικό άλλων φαγητών.
Το φαγητό αυτό το φτιάχνουν και στα Εφτάνησα και λέγεται στραπατσάδα. Η λέξη πιθανών να προέρχεται από το Ιταλικό ρήμα strapazzare, που σημαίνει χειρίζομαι άγρια (κτυπώ, όπως κτυπάμε τα αυγά). Στην υπόλοιπη Ελλάδα λέγεται καγιανάς ή καϊκανάς.

Υλικά
8 μέτριες ώριμες ντομάτες
8 αυγά
Αλάτι
Φρεσκοτριμμένο πιπέρι
1/2 κ.γ. ρίγανη
1/3 κούπας ελαιόλαδο
1/2 κούπα τρίμματα φέτας


Εκτέλεση:

Ξεφλουδίζουμε τις ντομάτες και τις ψιλοκόβουμε με μαχαίρι. Εναλλακτικά χρησιμοποιούμαι την ξαφρισμένη ντομάτα από την διαδικασία προετοιμασίας του ντοματοχυμού.
Σε αντικολλητικό τηγάνι βάζουμε λίγο λάδι και μόλις ζεσταθεί προσθέτουμε τις ντομάτες και ανακατεύουμε μέχρι να εξατμιστεί όλος ο χυμός και να μείνει μια σάλτσα πηκτή.
Προσθέτουμε το αλατοπίπερο, τη ρίγανη, τη φέτα.
Προσθέτουμε τα αυγά στο μείγμα ανακατεύοντας μέχρι να ψηθούν τα αυγά.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου